onsdag 23 november 2011

Vision 10 år framåt

På jobbavdelningsmöte:

- Alltså, jag har inte läst rapporten men jag tycker att blablablablablablablablablablabla....

Jajamensan. Man i övre medelåldern förstås.

Kan nån ens föreställa sig en kvinna som vågar säga att hon inte läst det hon ska inför just det här mötet? Å att hon vågar erkänna det. Å att hon säger det högt. Å att hon därpå uttalar sig helt jävla osakligt. Å länge.

Inte precis va.


I morse var jag på seminarium. Om hur bolagsstyrelser (offentliga å privata) ska bli mer jämställda utan kvotering. Jämställdhetsministern inledde å även om jag är besviken över att hon aldrig vill kvotera föräldraförsäkringen blev jag impad av alla de insatser nuvarande regeringen faktiskt gjort på området. Å att hon kunde visa på resultat t ex när det gäller mångfalden bland myndighetschefer (som numera utlyses istället för att tillsättas efter partibok). Ganska coolt. Även om hårdare tumskruvar i föräldraförsäkringen som jag tror är en nyckelfråga alltså är att önska.

Så satt jag där å tänkte att vad ska jag själv göra då. Å så påbörjade jag formuleringen av mål. Det här är min vision/mitt handlingsprogram:

Om tio år ska jag ha minst ett kvalificerat och välbetalt styrelseuppdrag.

Jag ska ta på mig uppdrag/uppgifter som jag inte på förhand vet om ifall jag klarar av - för jag kan lära mig det mesta.

Jag ska svara på förfrågningar/ta föreläsningsuppdrag/svara på medias frågor - även när det känns läskigt.

Jag ska be om hjälp å fråga utan att skämmas å utan att ursäkta mig för att jag inte kan allt - för jag kan samtidigt mycket som andra inte kan.

Jag ska säga ifrån när jag eller nån annan blir dåligt behandlad - för gör jag det sakligt å välgrundat tas det alltid emot positivt.

Å i vanlig ordning ska jag välja mina strider omsorgsfullt å be andra om råd att prioritera.

6 kommentarer:

  1. I'll drink to that! Jag känner inget behov av styrelseupprag, men i övrigt.

    Jag undrar förresten när jag slutade ge mig in i grejer jag inte vet på förhand om jag behärskar. När jag var i tonåren skaffade jag iallafall jobb till höger och vänster med inställningen att jag kunde lära mig på plats, det var ju visserligen på lägre nivå, men det är principen jag är ute efter.

    SvaraRadera
  2. Vad bra skrivet! Jag kan haka på allt utom styrelseuppdragen (men kanske ändrar jag mig om några år...).

    Jag var förut väldigt bra på att ta på mig saker som jag kände var lite fööör utmanande, men nu för tiden har sådana saker slutat att dyka upp och jag vet inte var jag ska leta rätt på dem.

    SvaraRadera
  3. Joho, klart ni ska ha styrelseuppdrag. Å då menar jag inte i nåt mossig NGO eller tråkig bostadsrättsförening eller fotbollsklubben. Utan att nån borde vilja ha vår kompetens å betala för den. Typ Jonna borde ju lätt sitta i nåt livsmedelsföretags styrelse. Å jag själv? Ingen aning. Men jag är säker på att det finns t ex nåt kommunalt/statligt bolag där jag kan stå till tjänst! De ska bara hitta oss å rekrytera oss liksom.

    SvaraRadera
  4. Haha, ja jag sitter ju i två styrelser redan som det är och båda uppdragen missköter jag. Jag tänker ofta att det är tur att jag inte har betalt för det för då hade jag varit tvungen att skärpa mig.

    SvaraRadera
  5. Jonna - well... tänk istället så MOTIVERAD du vore om du fick betalt...bra betalt alltså!

    SvaraRadera
  6. Ja vad hände med "det lär jag mig eftersom"? Imponerande lista hur som helst. Jag hejar på!

    SvaraRadera