fredag 30 mars 2012

Återkoppla

Häromveckan var jag på ett seminarium där frågan om hur forskaren ska ge feedback å återkoppla resultaten till de personer som intervjuats/deltagit togs upp (det här rörde antropologi så frågan var väldans relevant vilket den förstås inte alltid är beroende på vad som studeras).

Jag tänker spontant att det är intressant för mig att få veta hur jag ligger till jämfört med andra om jag t ex besvarar en enkät om hälsa eller motionsvanor eller datoranvändning. Å att jag vill veta vad forskaren drog för slutsatser.

En närvarande forskare svarade dock att han inte alltid tycker att det behövs. Det beror helt enkelt på vad vi frågar om. En gång hade han studerat uppfattningar om wich craft (häxkonst/trollkonst?) å menade att vad han ansåg om det eller fick fram ur ett forskningsperspektiv inte egentligen behövde återkopplas. Vad skulle alla de som är förvissade om att fenomenet existerar göra med hans vetenskapliga analys å artiklar? Knappast nåt va.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar