onsdag 28 mars 2012

Skriva

Jag vet en person som hade som mål att hens avhandling skulle skrivas på ett sätt som gjorde att hens föräldrar som inte hade någon hög utbildning (minns inte exakt utbildningsnivån å hittar inte avhandlingen online) skulle kunna läsa å förstå. Det låter så himla sympatiskt.

På mitt område skriver vi inte avhandlingar på svenska. Det gör att mina föräldrar sannolikt aldrig skulle få nån direkt behållning av det jag skriver även om de tog sig igenom texten. Däremot vore det ju kul om jag kunde beskriva å sammanfatta det jag gör på ett begripligt sätt för den som inte vill eller kan tillgodogöra sig vetenskapliga artiklar.

Så nu fortsätter jag med nästa uppgift i min kurs i vetenskapligt skrivande.

2 kommentarer:

  1. Jag är väldigt kluven till det där. När jag läste makt och kön så var det en ganska vanlig tanke att man inte skulle skriva "över huvudet" på de som porträtterades. Och det är ju en fin tanke, men ofta blev det väldigt pratigt och det blev mer som att målet var att skriva lättläst och inte att informationen skulle fram i texten. Och svårläst för andra. Men lyckas det så är det ju toppen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är verkligen en utmaning. Jag ser absolut en poäng i att kunna förmedla saker till folk å kunna förklara oavsett målgrupp men samtidigt kanske vissa akademiska texter måste få vara "svåra". Det är ju också ofta en rangordning av olika ämnen. Ingen blir arg om ekvationer eller kemiska formler ser svåra ut men när det är samhällsvetenskap ska det plötsligt vara tillgängligt för alla.

      Radera